När kan man debitera faktureringsavgift, påminnelseavgift och dröjsmålsränta?

Korta svaret är: Om du i försäljningsavtalet, offerten och på andra ställen före utställande av fakturan har kommit överens om det med kunden har du rätt att debitera dessa saker. Kunden har nämligen rätt att helt strunta i att betala faktureringsavgifter och påminnelseavgifter om de inte överenskommits i förväg. (Om kunden gör så, se upp så att du bokar lite moms du då inte fått korrekt.)

Långa svaret: I avtalet med kunden måste du ha:

  • specificerat att faktureringsavgifter tillkommer
  • att påminnelseavgifter och dröjsmålsränta tillkommer om kunden betalar för sent
  • specificerat hur dröjsmålsränta beräknas, dvs att den beräknas från förfallodagen
  • angett hur många dagars kredittid dina fakturor har (vilken förfallodag de har, tex 10 dagar eller 30 dagar)

...då först kan du debitera faktureringsavgifter, påminnelseavgifter och dröjsmålsränta (se § 71 i Köplagen 1990:931). Men det finns undantag, läs vidare!

När det gäller dröjsmålsränta har du rätt att debitera dröjsmålsränta oavsett om ni kommit överens om det i förväg eller inte efter 30 dagar från fakturadatum. Den ränta du får använda är den sk referensräntan (som  tidigare hette diskonto) + 8 %. (Se §3, 4, 6 i Räntelagen 1975:635 Det är i §6 åtta procent anges.)

Idag (2010-04-27) när jag kollar detta så är referensräntan 0,5%, alltså kan du efter 30 dagar debitera 8,5% i ränta. Denna ränta uttrycker hur mycket ett belopp ökar på ett år. Beloppet 100:- ökar exempelvis med 8,5% årlig ränta till 108:50 kr.

Blir det mycket pengar? Förmodligen inte. Om 10.000:- är obetalt i sex månader (ett halvt år), så beräknar man räntan så här: 10000 * 0,085 / 2 = 425:-

Denna webbplats lagrar information om dig Googleannonser och Googlebesöksstatistik och för en del andra funktioner som tex inloggning.
Mera information Acceptera