När du deklarerat är det dags att betala momsen. Det hör till undantagen att du får tillbaka moms, men om så är fallet, så gör du förstås inte denna punkt.

  1. Hoppa till vad som gäller för AB
  2. Hoppa till vad som gäller för Enskilda firmor
  3. Hoppa till vad som gäller för HB

Följande gäller AB: Du behöver även bokföra din betalning, om ditt skattekonto i din bokföring heter 1630 och ditt bankkonto heter 1940 och det är företagets bankkontot du använder för att betala med så ser konteringen ut så här:

DEBET KREDIT
1630 Skattekonto          1,00 kr 1940 Bankkonto          1,00 kr

 

Följande gäller för enskilda firmor: Du har inget skattekonto i din bokföring (har du det är det fel). Om du använder ditt privata konto för att skicka pengar till Skatteverket så bokar du inte det i företagets bokföring. Om din enskilda firma har ett eget bankkonto som du använder för att betala skatter, så bokar du dock den utbetalningen. Men istället för 1630 Skattekonto så bokar du så här (som ett uttag av pengar från företaget):

DEBET KREDIT
2010 Eget kapital          1,00 kr 1940 Bankkonto          1,00 kr

 

Följande gäller för handelsbolag: Ditt skattekonto har ett annat nummer, det heter 2012 Skattekonto istället.

DEBET KREDIT
2012 Skattekonto          1,00 kr 1940 Bankkonto          1,00 kr

 

När?

Inbetalningen av momsen skall vara bokförd på Skatteverkets konton på samma datum som deklarationerna lämnas.

Denna webbplats lagrar information om dig Googleannonser och Googlebesöksstatistik och för en del andra funktioner som tex inloggning.
Mera information Acceptera